شماره ركورد :
1235
شماره راهنما :
KA-FCD1244
نويسنده :
ميسون آب داناني
عنوان :
آينده پژوهي حوزه هاي مستعد پذيرش مد( مد سريع) مبتني بر پيش ران ها(طراحي دوخت ارشد57)
عنوان فرعي :
Futurestudiesof areasthatareprone to fashion acce ptance fashion baseondrive forces
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
طراحي لباس
تاريخ دفاع :
1398/07/29
استاد راهنما :
شهناز نايب زاده
استاد مشاور :
حسن حاتمي نسب
موضوع ها :
آينده پژوهي- مد- مدسريع- پيش رانها
چكيده :
با توجه به شرايط كنوني جامعه جهاني و تأثير تغيير و تحولات علمي، تكنولوژي و بروز مسائل جديد، شايد بتوان مهم‌ترين پديده صنعت مد، توليد و توزيع پوشاك جهاني را شكل‌گيري مفهوم «مد سريع» دانست. اين عنصر در صنعت پوشاك و مد داراي اهميت بالايي است ازاين‌رو ورود به دنياي مد سريع مستلزم به‌كارگيري ابزارها و رويكرد‌هاي علمي جديد نسبت به آينده مي‌باشد. آينده‌پژوهي به‌عنوان علمي نوين در جهان باهدف مواجهۀ علمي و سيستماتيك با عدم قطعيت در آينده شكل‌گرفته است. پژوهش حاضر كه پژوهشي كمي-كيفي است نشان مي‌دهد كه در بخش قابل‌توجهي از فنون و روش‌هاي پركاربرد آينده‌پژوهي، همچون تكنيك دلفي، پيش‌ران‌ها و مدل‌سازي را مي‌توان در صنعت مد (مد سريع) تعريف و بكار برد. هدف از پژوهش حاضر بررسي پيش‌ران‌هاي مؤثر بر حوزه‌هاي مستعد مد سريع است. با استفاده از متغير‌هاي زمان، نوآوري مداوم، تنوع محصولات، فرهنگ و منافع مد سريع براي توليدكننده به‌عنوان متغير‌هاي مستقل و سرعت توليد، سرعت عرضه به بازار، پاسخ يا واكنش سريع به نياز، از بين بردن لايه‌ها يا واسطه‌ها در سيستم توزيع، نوآوري در طرح‌هاي متناسب با نياز مشتريان، نوآوري در طرح‌هاي مربوط به فصول مختلف، تنوع در پوشش دادن قدرت خريد مردم، تنوع تقاضاي بالا، تمايل مصرف‌كنندگان به مد روز بودن، رسانه‌هاي جمعي، نفوذ سلبريتي ها، تنوع‌طلبي، مصرف‌گرايي سرعت تصميم‌گيري مصرف‌كنندگان براي خريد، توان رقابتي شركت عرضه‌كننده مد سريع، گردش سريع موجودي كالا، بازگشت سريع سرمايه، تنوع در ابزارهاي تبليغاتي به‌عنوان متغير‌هاي وابسته، مدل تحقيق شكل‌گرفته است. روش تحقيق حاضر، ازنظر هدف، كاربردي بوده و برحسب روش تحقيقي كيفي است كه شامل تحليل محتوا و آينده‌پژوهي است كه با به‌كارگيري ابزار پرسشنامه و روش پيمايشي داده‌هاي موردنياز جمع‌آوري‌شده است. جامعه آماري اين پژوهش، خبرگان صنعت مد و پوشاك مي‌باشند و از روش نمونه‌گيري قضاوتي و گلوله برفي استفاده گرديده و تعداد 11 نمونه قابل‌قبول جمع‌آوري گرديد. تجزيه‌وتحليل داده‌ها با استفاده از تكنيك دلفي و مدل‌سازي ساختاري-تفسيري انجام‌شده و نتايج پژوهش نشان مي‌دهد كه سرعت عرضه به بازار به‌عنوان پرنفوذترين متغير و از بين بردن لايه‌ها يا واسطه‌ها در سيستم توزيع وابسته‌ترين متغير با كمترين قدرت نفوذ مي‌باشد. بقيه متغير‌ها داراي قدرت نفوذ و وابستگي زيادي (بي‌ثباتي) هستند.
تاريخ نمايه سازي :
1398/08/13
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
شماره مدرك :
1244
تاريخ ثبت مدرك :
1402/06/19
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت