شماره راهنما :
KA_HSD1303
عنوان :
اثر بخشي آموزش تفكر انتقادي بر اضطراب پاسخ دهي شفاهي و خلاقيت دانش آموزان دختر دبيرستان هاي دوره دوم ناحيه 2(آموزش و بهسازي منابع انساني63)
عنوان به انگليسي :
determine the effectiveness of Critical Thinking Education on oral response anxiety and creativity in female high school students
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
بهسازي منابع انساني
استاد راهنما :
كاظم علوي لنگرودي
استاد مشاور :
ابوالفضل شرافت
موضوع ها :
آموزش تفكر انتقادي -پاسخ دهي شفاهي -خلاقيت -دانش آموزان دختر دبيرستان هاي دوره دوم
چكيده :
اضطراب امتحان يك پديده رايج و مهم در مراكز آموزشي است كه بسياري از دانشآموزان با آن درگيرند مخصوصا اگرامتحان به صورت شفاهي باشد و خلاقيت مجموعه اي از توانايي ها و ويژگي هاي افراد است كه تفكر خلاق را به دنبال دارد. بنابراين هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش تفكر انتقادي بر اضطراب پاسخدهي شفاهي و خلاقيت دانشآموزان دختر دبيرستانهاي دوره دوم بود. جامعه مورد مطالعهاين پژوهش كليه دانشآموزان دختر دبيرستانهاي دوره دوم ناحيه 2 يزد كه در سال تحصيلي 98-1397 به تعداد 4567 نفر مشغول به تحصيل بودند. روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيشآزمون، پسآزمون با گروه آزمايش و كنترل بود. بدين منظور 30 دانشآموز دختر دبيرستانهاي دوره دوم ناحيه 2 يزد با بهرهگيري از روش نمونهگيري در دسترس انتخاب شدند و پس از معادل سازي با گزينش تصادفي در دو گروه آزمايش (15 نفر) و كنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش براي گردآوري دادهها پرسشنامه اضطراب پاسخدهي شفاهي پورنعمتي شمس آباد (1395) و خلاقيت عابدي (CT) بود. آموزش تفكر انتقادي، طي 12 جلسه 120 دقيقهاي توسط محقق براي گروه آزمايش اجرا گرديد. نتايج بررسي فرضيهها نشان ميدهد كه آموزش تفكر انتقادي بر اضطراب پاسخدهي شفاهي و خلاقيت دانشآموزان دختر دبيرستانهاي دوره دوم مؤثر بوده و اضطراب پاسخدهي شفاهي را كاهش و خلاقيت و ابعادآن( ابتكار، سيالي، بسط و انعطاف پذيري) را افزايش داده است.
تاريخ نمايه سازي :
1398/09/20
تاريخ ثبت مدرك :
1402/09/15
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي