شماره ركورد :
1396
شماره راهنما :
KA-BMEB1405
نويسنده :
نيلوفر دهقاني سانيج
عنوان :
بررسي نقش تعديل كنندگي درك فناوري اطلاعات و ارتباطات در تاثير به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات بر تعادل كار- زندگي(تجارت الكترونيك30)
عنوان به انگليسي :
Investigating the moderating role of ICT perception in the effect of ICT application on work-life balance
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
تجارت الكترونيك
تاريخ دفاع :
1399/02/03
استاد راهنما :
مهدي سبك رو
استاد مشاور :
حبيب انصاري
موضوع ها :
فناوري اطلاعات و ارتباطات، درك فناوري، كار، تعادل كار- زندگي
چكيده :
چكيده: در سالهاي اخير، فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) در حوزههاي مختلف كار و زندگي وارد شده است و داراي تاثيرات متفاوتي بر تعادل كار-زندگي ميباشد. با توجه به اهميت تعادل كار-زندگي كاركنان در موفقيت يك سازمان، در اين مطالعه تاثير استفاده از ICT بر روي تعادل كار-زندگي كاركنان مورد بررسي قرار گرفت. علاوه بر اين تعديلكنندگي درك نسبت به ICT سنجيده شد. مطالعه حاضر از حيث هدف كاربردي و از نظر جمع آوري اطلاعات، در زمره تحقيقات توصيفي-پيمايشي ميباشد. جامعه آماري تحقيق حاضر، كاركنان دانشگاه يزد است. از جدول مورگان جهت تعيين حجم نمونه استفاده گرديد و بر اين اساس حجم نمونه 181 نفر تعيين گرديد. براي آزمون فرضيات تحقيق پرسشنامه استاندارد شامل ارزيابي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات، سنجش درك و تعادل كار-زندگي بر مبناي مقياس 5 و 7 گزينهاي ليكرت مورد استفاده قرار گرفت. در انتها تجزيه و تحليل دادههاي جمعآوري شده و فرضيات پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS، ضريب همبستگي پيرسون، آزمون كلموگروف اسميرنوف و مدلسازي معادلات ساختاري به وسيله نرم افزار PLS2، صورت پذيرفت. نتايج نشان داد كه كاربرد ICT با هدف كار در خارج از ساعات كاري ارتباط معكوس و معناداري با تعادل كار-زندگي دارد. به عبارت ديگر اين امر مي تواند منجر به كاهش تعادل بين كار و زندگي شخصي شود. از سوي ديگر كاربرد ICT غيركاري در محل كار تاثير مثبت و معناداري با تعادل كار-زندگي دارد. علاوه بر اين نقش تعديلكنندگي درك ICT در تاثيرگذاري كاربرد ICT بر روي تعادل كار-زندگي تاييد گرديد.
تاريخ نمايه سازي :
1400/03/01
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
شماره مدرك :
1405
تاريخ ثبت مدرك :
1402/08/08
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت