شماره ركورد :
1426
شماره راهنما :
kA-FCD1435
نويسنده :
سعيده آخوند زاده دره
عنوان :
طراحي لباس مربيان كودكان كم توان ذهني در جهت افزايش توجه و تمركز مقطع دبستان دخترانه
عنوان فرعي :
Designing the costumes of educators of mentally retarded children in order to increase attention and concentration :girls primary school
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
طراحي لباس
تاريخ دفاع :
1398/07/01
استاد راهنما :
ابوالفضل داوودي
استاد مشاور :
جواد درخشن
موضوع ها :
كودكان استثنايي، روانشناسي رنگ، لباس مربي، روانشناسي خطوط
چكيده :
چكيده هدف اين مطالعه طراحي لباس براي معلمان كودكان كم توان ذهني با الهام از روانشناسي مي باشد. روش تحقيق از نوع تجربي مي باشد كه در آن پيشينه پژوهشي، مباني روانشناسي رنگ و خصوصيات دانش آموزان كم توان ذهني به طور مفصل بررسي گرديده است. چون كودكان كم توان ذهني در رفتار سازشي ضعف عمده اي دارند به دليل رفتارهاي ناسازگارانه بيشتر در معرض ابتلا به مشكلات رفتاري از قبيل مشكلات توجه و تمركز، پرخاشگري و نقص در رفتار اجتماعي، يادگيري دشوارتر و انزواي اجتماعي قرار دارند. از طرفي معلوليت ذهني و پيامدهاي آن بر توانايي كودك، مشكلات عديده اي را براي جامعه و خصوصا خانواده اين افراد ايجاد مي كند.با توجه به اين ويژگي هاي دانش آموزان كم توان ذهني، رنگ هاي مناسب براي لباس معلم بر اساس خصوصيات رنگ ها و بررسي و مطالعه شد و در طراحي لباس از خطوط بصري نيز استفاده شد و در قالب پنج طرح ارائه شده است كه يكي از طرح ها با عنوان آرامش مورد ارزيابي قرار گرفته است. پژوهش هاي مختلفي از اثر بخشي رنگ و روانشناسي رنگ بر سلامتي و روحيات افراد بررسي شده است. از منظر روانشناسي رنگ، رنگ هاي آرام و ملايم مانند رنگ هاي خانواده سبز، آبي، زرد روشن )كرمي(، خردلي و بنفش خصوصيات مثبتي از قبيل پشتكار، آرامش، ستايش، اراده و صلح و دوستي در فرد ايجاد مي كند و لذا به سازگاري و يادگيري دانش آموزان كم توان ذهني كمك شاياني مي نمايد و با حذف محرك هاي محيطي نامناسب زمينه بروز استعدادهاي آنان را فراهم مي كند.اين مطالعه با استفاده از علم روانشناسي رنگ براي طراحي لباس معلم و نيز محيط يادگيري دانش آموزان كم توان ذهني را موثر برآورد مي كند. لذا مديران، معلمان و والدين اين دانش آموزان مي توانند با استفاده از اين راهكارها در لباس و كلاس درس و مدرسه، محيطي جذاب و متنوع براي تغيير رفتار و يادگيري دانش آموزان فراهم نمايند. طبق نتايج بدست آمده از جمعيت مورد مطالعه، در قالب گروه گواه و آزمايش كه به روش تصادفي ساده البته همگن نمونه گيري شده است و به وسيله آزمون استاندارد وكسلر روايي و پايايي آزمايش سنجيده شده است، تاثيرات بصري رنگ بر روان، رفتار و ميزان توجه و تمركز كودكان كم توان ذهني موثر بوده است، بنابراين فرضيه پژوهش تاييد شده است و رنگ و خطوط در قالب لباس معلم مي تواند اثر گزار باشد. كلمات كليدي: كودكان استثنايي روانشناسي رنگ لباس مربي روانشناسي خطوط
تاريخ نمايه سازي :
1400/03/01
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
شماره مدرك :
1435
تاريخ ثبت مدرك :
1402/06/04
وارد كننده اطلاعات :
مونا رزاقي
لينک به اين مدرک :

بازگشت