شماره ركورد :
1459
شماره راهنما :
KA_HSD1468
نويسنده :
نجمه غيرتمند
عنوان :
بررسي دلايل جذب جوانان شهر يزد به آموزش هاي فني و حرفه اي بر اساس نظريه مبنايي(آموزش و بهسازي منابع انساني61)
عنوان به انگليسي :
Exploring the Reasons for Attracting Yazd Youth to Technical and Vocational Training Based on Grounded Theory
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
بهسازي منابع انساني
تاريخ دفاع :
1399/08/01
استاد راهنما :
محسن شاكري
استاد مشاور :
مهدي تولايي
موضوع ها :
آموزش هاي فني و حرفه اي، جذب جوانان به آموزش هاي فني و حرفه اي- رويكرد كيفي
چكيده :
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﺻﺪد طراحي الگوي جذب جوانان شهر يزد به آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي بر اساس نظريه مبنايي بود. رويكرد پژوهش، كيفي و روش پژوهش، «نظريه مبنايي» انتخاب گرديد؛ و از ميان رويكردهاي موجود، رويكرد نظام‌مند اشتراوس و كوربين برگزيده‌ شد. گروه هدف شامل اساتيد، كارمندان و مربيان حوزهي آموزش فني و حرفه‌اي بودند. انتخاب مشاركت‌كنندگان با استفاده از روش «نمونه‌گيري نظري» انجام شد. ابزار پژوهش «مصاحبه عميق نيمه ساختاريافته» بود. مصاحبه‌ها تا تعداد 10 مورد انجام شد و اشباع نظري حاصل گرديد. روش تحليل داده‌ها به شكل «كدگذاري» و «مقوله بندي» انجام شد و داده‌ها در سه سطح كدگذاري باز، محوري و انتخابي تحليل شدند. براي تعيين اعتبار داده‌ها، ازروش «سه سوسازي» استفاده گرديد. در اين راستا، از بررسي و تطبيق نظر برخي پژوهشگران كيفي نظير استاد راهنماي پژوهش حاضر، همچنين مشاركت‌كنندگان در پژوهش استفاده شد. درنهايت، 21 مقوله نهايي در ذيل ابعاد شش گانه نظريه مبنايي حاصل شد. نتايج ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد پديده ‌اصلي پذيرش فرهنگي ميباشد؛ همچنين موجبات علّي شامل: مشاوره و تبليغات اثربخش، تعامل با ساير نهادها، نيازسنجي و برنامهريزي، اقدامات حمايتي، اعتبار گواهينامه مهارت و توجه به استانداردهاي كمي و كيفي آموزشها؛ راهبردها شامل: دستيابي آموزش فني و حرفه‌اي به جايگاه حقيقي و ايجاد انگيزه و علاقهمندي؛ ويژگي‌هاي زمينه‌اي شامل: قوانين و مقررات، ماليه آموزش فني و حرفه‌اي، امكانات و تجهيزات روزآمد، توسعه متوازن مراكز فني و حرفه‌اي و حرفهمندي مربيان؛ شرايط مداخلهگر محيطي شامل: محيط اقتصادي، محيط فناوري، محيط سياستگذاري و حوزه‌هاي رقيب و پيامدها شامل: اشتغالزايي، توسعه منابع انساني و پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي ميباشد. نتايج نشان داد يافته‌هاي كسب شده ميتواند مطابق با ويژگيها و شرايط شهرستان يزد، پديده جذب جوانان به آموزشهاي فني و حرفهاي را در قالب يك الگوي جامع ترسيم كند.
تاريخ نمايه سازي :
1400/03/03
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
شماره مدرك :
1468
تاريخ ثبت مدرك :
1402/09/19
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت