عنوان :
اثر بخشي بازي درماني رفتاري-شناختي بر ميزان اختلال دلبستگي واكنشي و اضطراب كودكان پيش دبستاني شهر يزد(روانشناسي3)
عنوان به انگليسي :
THE effectiveness of cognitive -behaviral play therapy on anxiety in preschool children in yazd
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
استاد راهنما :
دكتر مهدي تولايي
استاد مشاور :
دكتر سميه كهدويي
موضوع ها :
بازي درماني رفتاري- شناختي - اختلال دلبستگي - اضطراب -زور گويي
چكيده :
بازي ابزاري براي ابراز نيازها، احساسات، افكار كودكان مي باشد و دوران كودكي از مهمترين مراحل زندگي است كه در آن شخصيت فرد پايه ريزي شده است و تداوم اختلالاتي چون اضطراب، اختلال دلبستگي واكنشي و زورگويي، تكانشگري و رفتارهاي ضد اجتماعي مي تواند با پيامدهاي منفي قابل ملاحظه اي در آينده كودك همراه باشد و ضروري است تا ضمن شناسايي اين كودكان، زمينه ي درمان مناسب و مؤثر فراهم شود. بازي درماني رفتاري - شناختي به عنوان روشي كه هدفها و روشهاي مداخلهي كاملاً اختصاصي دارد و در مورد كودكاني كه انگيزهي كمتري براي همكاري دارند موثر به نظر ميرسد در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.
پژوهش حاضر از نوع آزمايشي با پيش آزمون، پس آزمون و با گروه گواه و با هدف تعيين اثربخشي بازي درماني رفتاري - شناختي بر اختلال دلبستگي واكنشي و ميزان اضطراب كودكان پيش دبستاني شهر يزد مي باشد. ابزارهاي اين پژوهش پرسشنامه اضطراب اسپنس (SCAS) و پرسشنامه اختلال دلبستگي واكنشي راندولف (RADQ) و جامعه آماري اين پژوهش تمام كودكان پيش دبستاني استان يزد در سال 1398- 1399 مي باشند. براي انتخاب نمونه پژوهشي، از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شده است و 30 نفر از كودكان كه شرايط ورود به آزمون را نيز داشتند به صورت تصادفي انتخاب شده و در دو گروه آزمايش و كنترل (هرگروه 15 نفر) گمارده شدند.
نتايج تحليلهاي آماري نشان داد كه بازي درماني رفتاري - شناختي باعث كاهش معني داري در ميزان اضطراب و اختلال دلبستگي واكنشي و مولفه هاي آن در گروه آزمايش ميشود ( 0.000P<).
تاريخ نمايه سازي :
1400/03/04
نام نمايه ساز :
مونا رزاقي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/11/30
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي