شماره راهنما :
KA_ESED1573
عنوان :
اثر بخشي آموزش خود دلگرم سازي بر خود كنترلي و تكانشي بودن دانش آموزان دختر پايه ششم ابتدائي ناحيه يك شهر يزد(آموزش ابتدائي1)
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of self-encouragement training on self control and impulsivity of sixth grade elementary school girls in district one of Yazd city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
استاد مشاور :
سميه كهدوئي
موضوع ها :
آموزش خود دلگرم سازي، خود كنترلي، تكانشي يودن
چكيده :
با توجه به بروز رفتارهاي تكانشي و عدم خودكنترلي در بين دانشآموزان، هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش خود دلگرم سازي بر خودكنترلي و تكانشي بودن دانشآموزان دختر پايه ششم ابتدايي ناحيه يك شهر يزد بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانشآموزان دختر پايه ششم ابتدايي ناحيه يك شهر يزد (2870 نفر) در سال تحصيلي 1400-1399 بود. از ميان جامعه آماري با استفاده از روش نمونه گيري دردسترس، 30 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و بر مبناي معيارهاي ورود و خروج به دو گروه معادل 15 نفره ،آزمايش و كنترل تقسيم شدند كه در نهايت يكي از گروهها با گزينش تصادفي به عنوان گروه آزمايش، آموزش خوددلگرم سازي را دريافت كرد و گروه ديگر به عنوان گروه كنترل در ليست انتظار قرا گرفت.در جمع آوري داده ها از پرسشنامه اندازه گيري خود كنترلي و تكانشگري كندال و ويلكاكس(1979؛به نقل از مقصودي،1396) و جهت آموزش خوددلگرم سازي از پروتكل آموزش دلگرم سازي بر اساس برنامه آموزشي شوانكر(شهيدي،1397)استفاده گرديد.براي تجزيه و تحليل دادهها از تحليل كوواريانس تك متغيره و براي تسريع در نتايج حاصله از نرم افزار spss-22 استفاده شد. نتايج پژوهش حاكي از اين بود كه آموزش خود دلگرم سازي به طور معناداري منجر به افزايش خودكنترلي و كاهش تكانشي بودن دانشآموزان دختر پايه ششم ابتدايي ناحيه يك شهر يزد ميشود (001/0p=). در نتيجه ميتوان گفت آموزش خود دلگرم سازي رويكرد مناسبي جهت افزايش خودكنترلي و كاهش تكانشي بودن دانشآموزان دختر پايه ششم ابتدايي ناحيه يك شهر يزد ميباشد.
تاريخ نمايه سازي :
1400/11/24
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/11/29
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي