شماره ركورد :
1606
شماره راهنما :
KA-FCD1611
نويسنده :
فاطمه بهروان
عنوان :
تجزيه و تحليل نقوش و رنگ كاشي‌كاري مسجد جامع يزد به جهت طراحي مانتو مدارس متوسطه دوره دوم شهر يزد
عنوان به انگليسي :
Analysis of patterns and color of tile designs of Yazd Jameh mosque for designing Yazd high school uniforms
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
طراحي لباس
تاريخ دفاع :
1401/07/26
استاد راهنما :
احسان زرين آبادي
استاد مشاور :
غزل چيذري فرد
موضوع ها :
طراحي مانتو
چكيده :
هنر كاشي‌كاري جايگاه ويژه‌اي در معماري سنتي و اصيل ايراني داشته و دارد و از دير باز زينت‌بخش معماري كشور كهن ايران بوده‌است. اين عنصر تزئيني بنا، با توجه به داشتن رنگ‌هاي دلنشين، اجراي‌ ظريف و نقش‌هاي به كار رفته در كاشي‌ها، حالت تقدس و معنويت بنا را دو چندان مي‌كند. مسجد جامع يزد يكي از مساجديست كه داراي سردر رفيع، مناره‌هاي بلند و كاشي‌كاري‌هاي بسيار زيبا با گنبدي باشكوه مي‌باشد. به كارگيري نقوش زيباي تلفيقي هندسي با نقوش اسليمي در تزئينات كاشي‌كاري مسجد به آن زيبايي خاصي مي‌بخشد. اين پژوهش در راستاي استفاده از پتانسيل نقوش سنتي و رنگ كاشي‌‌كاري مسجد جامع يزد، با هدف ايجاد سبكي جديد در طراحي مانتو مدارس انجام گرفته‌است. روش تحقيق در اين پژوهش كاربردي بوده است كه از روش‌هاي كتابخانه‌اي در قالب كتاب‌ها، پژوهش‌ها، مقالات و هم‌چنين تحقيقات ميداني گردآوري شده است. پس از جمع‌آوري اطلاعات لازم اين مسجد با چيدمان عكس ها و استخراج پالت رنگي در نرم افزار فتوشاپ، استوري برد طراحي شد. سپس با استفاده از تجزيه و تحليل داده ها بيست طرح اوليه اتو زده شد و از هر طرح سه تركيب رنگي در نرم افزار مارولوس طراحي شده و با آمارگيري در بين هنرستان هاي دخترانه شهر يزد از بين اين طرح ها سه طرح برتر انتخاب و به مرحله دوخت رسيد. هدف از اين پژوهش تجزيه و تحليل نقوش و رنگ كاشي‌كاري مسجد جامع يزد بوده تا بازگشت بانوان ايراني به فرهنگ ايراني و باز شدن دوره جديد در طراحي مانتو مدارس تسهيل شود. استفاده از نقوش و رنگ كاشي‌كاري در برش و تزئينات، سبب مي‌شود ضمن شادابي و متنوع بودن مانتو مدارس، اين نقوش به صورت يك نماد آييني-هنري ايرانيان به جامعه معرفي گردد و يادآور تاريخ و تمدن و فرهنگ ايراني بوده و دوام و اعتلاي آن را زمينه‌ساز باشد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/08/03
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت