شماره ركورد :
1625
شماره راهنما :
KA_HSD1630
نويسنده :
مريم السادات مهدي خواه نيري
عنوان :
اثربخشي آموزش سواد رسانه‌اي بر خلاقيت و هوش سازماني معلمان ابتدايي شهر يزد
عنوان به انگليسي :
The Effectiveness of Media Literacy Training on Creativity and Organizational Intelligence of Primary teachers in Yazd
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
بهسازي منابع انساني
تاريخ دفاع :
1401/08/05
استاد راهنما :
احمد حاجي مرادي
موضوع ها :
سواد رسانه اي
چكيده :
هدف از مطالعه حاضر، بررسي تأثير آموزش سواد رسانه‌اي بر خلاقيت و هوش سازماني، معلمان شهر يزد بود. اين تحقيق بر اساس هدف از نوع تحقيقات كاربردي مي‌باشد. همچنين روش پژوهش حاضر شبه آزمايشي با طرح پيش آزمايش- پس آزمون و گروه كنترل بود. در اين پژوهش، دو گروه آزمايش و كنترل دو بار مورد اندازه‌گيري قرار گرفتند. 30 نفر به عنوان نمونه تحقيق به صورت تصادفي دردسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفي در دو گروه 15 نفره آزمايش و كنترل تقسيم شدند. شركت كنندگان در يك مداخله دو ماهه به مدت 8 جلسه و هر جلسه به مدت زمان 90 دقيقه آموزش ديدند. معلمان هردو گروه همچنين قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه‌هاي هوش سازماني كارل آلبرخت (2003) و پرسشنامه خلاقيت عابدي (1363) پاسخ دادند. در گام نهايي و پس از گردآوري داده‌ها، پژوهشگر كليه اطلاعات جمع آوري شده در مراحل پيش آزمون و پس آزمون را استخراج و تجزيه و تحليل آنها را بعمل آورد. با توجه به اينكه در فرضيه اصلي پژوهش به بررسي تأثير يك متغير مستقل (تأثير آموزش سواد رسانه‌اي) بر دو متغير وابسته (هوش سازماني و خلاقيت و مولفه هاي آنها) پرداخته شد لذا براي اثبات يا رد فرضيه از آزمون (MANOVA) استفاده شد بر اساس نتايج اين آزمون، بين دو گروه كنترل و آزمايش، در هوش سازماني و خلاقيت و مولفه هاي آنها تفاوت معنادار وجود دارد و آموزش سواد رسانه‌اي بر هوش سازماني و خللاقيت و ابعاد آنها در معلمان مؤثر بوده است.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/09/21
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت