عنوان :
هوش هيجاني شوت بر روي كودكان دبستاني گروه سني 6 تا 9 سال
عنوان به انگليسي :
evaluation of psychometric properties (validity and reliability) and standardization of Schutte emotional intelligence questionnaire on primary school children aged 6 to 9 years
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
استاد راهنما :
سميه كهدوئي
استاد مشاور :
مهدي تولاّئي
چكيده :
هوش هيجاني يكي از مفاهيم تركيبي است كه از گذشته مورد توجه محققان علوم روان شناختي بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسي ويژگيهاي روانسنجي (روايي و پايايي) و هنجاريابي پرسشنامه هوش هيجاني شوت و بار بر روي كودكان دبستاني گروه سني 6 تا 9 سال انجام شده است. بر اين اساس ميتوان آن در زمره پژوهشهاي كاربردي دانست كه به صورت توصيفي – پيمايشي انجام گرفته است. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانش آموزان دبستاني گروه سني 6 تا 9 سال شهر يزد ميباشند كه در نيمسال دوم تحصيلي سال 1400-1399 مشغول تحصيل ميباشند. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه آماري، بر اساس جدول كرجسي و مورگان حجم نمونه 384 نفر برآورد شد. براي نمونهگيري نيز از روش نمونهگيري در دسترس بهره گرفته شد. ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه بوده و مبتني بر آن از پرسشنامه هوش هيجاني شوت (1998)، استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل دادهها نيز از روشهاي بازآزمايي، دو نيمه كردن و بررسي همساني دروني آلفاي كرونباخ و براي بررسي روايي از تكنيك ملاكي همزمان استفاده گرديد. همچنين براي آزمون فرضيات از روش معادلات سختاري به وسيله نرم افزارهاي SPSS و Lisrel بهره برداري شد. يافتههاي نشان دادند، پرسشنامه هوش هيجاني شوت با توجه به ضريب آلفاي كرونباخ محاسبه شده براي سؤالات و هريك از ابعاد متغيرها در سطحي بالاتر از 7/0 بوده كه گواه بر پايايي و قابل اعتماد بودن سؤالات پرسشنامة به كارگرفته ميباشد. در ادامه نيز نتايج نشان دادند؛ پرسشنامه هوش هيجاني شوت از روايي كافي با توجه به مقدار اشتراك استخراجي براي تمام سؤالات بيشتراز (5/0) براورد گرديد برخودردار است. همچنين باتوجه به بارهاي عاملي سؤالات؛ نتيجه گرفته شد كه هر سؤال دقيقاً همان عاملي را اندازهگيري ميكند كه براي آن طراحي شده است؛ بنابراين جمع بندي شد كه سؤالات پرسشنامه از روايي و پايايي لازم برخوردار ميباشد. در نهايت تحليل عاملي مواد پرسشنامه از يك سو نشان داد كه مدل چهار عاملي حدود 30 درصد از متغير را تببين ميكند. از سويي ديگر، با توجه به آزمون آماري t مستقل مشخص شد، الگوي نمرات مؤلفههاي پرسشنامه در دو گروه دختران و پسران داراي تفاوت ميباشد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/01
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي