شماره ركورد :
1669
شماره راهنما :
KA_PS1677
نويسنده :
احسان اقبالي فر
عنوان :
بررسي اثربخشي فرزندپروري مبتني بر پذيرش و تعهد بر مشكلات تغذيه و خواب كودكان پيش
عنوان به انگليسي :
Investigating the effectiveness of parenting based on acceptance and commitment on feeding and sleeping problems of preschool children and their mothers' sense of parenting self-efficacy in Yazd city.
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
روانشناسي
تاريخ دفاع :
1402/6/20
استاد راهنما :
مژگان بهراد
چكيده :
پژوهش حاضر باهدف تعيين اثربخشي آموزش فرزندپروري مبتني بر پذيرش و تعهد بر مشكلات تغذيه و خواب كودكان پيش‌دبستاني و احساس خودكارآمدي والدگري در مادران آنها اجرا شد. اين پژوهش با استفاده از روش نيمه‌آزمايشي و از طريق پيش‌آزمون–پس‌آزمون انجام گرفت. جامعه آماري پژوهش را كليه مادران داراي كودك پيش‌دبستاني رده سني 4 تا 6 سال مبتلا به مشكلات خواب و تغذيه شهر يزد در سال تحصيلي 1402-1401 تشكيل داده است. بدين منظور تعداد 30 نفر از مادران دعوت شده كه مايل به همكاري در پژوهش بودند، انتخاب و در دو گروه آژمايش و منترل جاي گرفتند. ابتدا از هر دو گروه پيش آزمون گرفته شد، سپس گروه آزمايش طي 8 جلسه بصورت هفته اي يك جلسه 90 دقيقه اي تحت آموزش فرزندپروري مبتني بر پذيرش و تعهد قرار گرفتند و در اين مدت گروه كنترل هيچ گونه آموزشي دريافت نكردند. پس از پايان آموزش از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه عادات خواب كودك(CSHQ) اوونز، اسپريتو و همكاران(2000)، پرسشنامه رفتار غذا خوردن كودك(CEBQ) وردل، گوتري، ساندرسون و راپوپورت(2001) و پرسشنامه خودكارآمدي والديني(PSAM) دومكا و همكاران(1996) بود. داده‌هاي پژوهش با استفاده از تحليل كوواريانس تك‌متغيره و با بهره‌گيري از نرم افزار SPSS24 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته‌هاي پژوهش نشان داد كه آموزش فرزندپروري مبتني بر پذيرش و تعهد منجر به كاهش مشكلات خواب و تغذيه كودكان پيش دبستاني و هچنين افزايش احساس خودكارآمدي والدگري مادران آنها شده است.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/09
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت