شماره ركورد :
1677
شماره راهنما :
KA-PS1685
نويسنده :
فاطمه گلستاني زاده
عنوان :
بررسي اثربخشي معني درماني بر بهزيستي ذهني و پريشاني رواني در معلمان دبيرستان دوره دوم شهرستان كرج
عنوان به انگليسي :
Investigating the effectiveness of meaning therapy on mental well-being and mental distress in teachers of the second term of high school in Karaj city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
روانشناسي
تاريخ دفاع :
1402/06/27
استاد راهنما :
دكتر سميه كهدويي
موضوع ها :
روانشناسي عمومي
چكيده :
بهزيستي ذهني به ارزيابي هيجاني و شناختي افراد از كيفيت زندگي، توجه به تأثيرات تجارب مثبت و منفي زندگي و نيز رضايت از زندگي‌اشاره دارد. پريشاني روان‌شناختي توصيف روان آسيب‌شناسي فردي به مجموعه‌اي از نشانه‌هاي افسردگي و اضطراب ادراك‌شده اشاره دارد و معنادرماني روشي است كه در آن فرد در جهتي راهنمايي مي‌شود كه معني زندگي خود را بيابد. بنابراين هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي معني درماني بر بهزيستي ذهني و پريشاني رواني در معلمان دبيرستان دوره دوم شهرستان كرج مي‌باشد. اين تحقيق بر اساس اهداف يك نوع تحقيق كاربردي و يك پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمايش-پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي معلمان دبيرستان دوره دوم شهرستان كرج بود. در اين پژوهش از روش نمونه‌گيري در دسترس استفاده شد. 30 نفر از معلمان دبيرستان دوره دوم شهرستان كرج كه به صورت تصادفي انتخاب شد و در دو گروه آزمايش و كنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقياس بهزيستي ذهني كييز و ماگيارمو (2003) و پرسشنامه پريشاني روان‌شناختي كسلر و همكاران (2002) بود. معني درماني در 8 جلسه آموزشي 90 دقيقه‌اي مبتني بر مفاهيم معنا در رنج، عشق، خودشناسي، تعالي خويشتن و معنويت و... توسط پژوهشگر آموزش داده شد.. نتايج بررسي فرضيه‌ها از طريق تحليل كوواريانس (سطح معناداري 05/0) نشان كه معني درماني بر بهزيستي ذهني و پريشاني رواني تاثير دارد و آن را بهبود مي‌بخشد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/09
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت