شماره ركورد :
1679
شماره راهنما :
KA-PS1687
نويسنده :
الهه برزگري
عنوان :
بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر ناگويي هيجاني و تحمل پريشاني مادران داراي فرزند ناشنوا شهر يزد
عنوان به انگليسي :
Investigating the effectiveness of mindfulness training on emotional dyslexia and distress tolerance of mothers with deaf children in Yazd
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
روانشناسي
تاريخ دفاع :
1401/10/24
استاد راهنما :
دكتر مژگان بهراد
موضوع ها :
روانشناسي عمومي
چكيده :
داشـتن فرزنـد ناشنوا بـه لحـاظ داشـتن نيازهـاي ويـژه و خـارج از آنچه در شرايط عادي به آن نيـاز دارنـد بـراي خـانواده و والدين نگران‌كننده است و فشارهاي روانـي تـوأم بـا مشـكلات و دلواپسـي آن‌ها نسـبت بـه آينـده فرزندشـان، عرصه را بر آن‌ها تنـگ مي‌كند و بـه ناچـار سعي مي‌كنند تــا بـه نحــوي بـا ايــن مشـكلات كنار بيايند. هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر ناگويي هيجاني و تحمل پريشاني مادران داراي فرزند ناشنوا شهر يزد بود. اين پژوهش بر اساس اهداف از نوع تحقيقات كاربردي است. طرح پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي با در نظر داشتن دو گروه آزمايش و كنترل و اجراي پيش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماري در اين پژوهش شامل كليه مادران داراي فرزند ناشنواي شهر يزد بودند. در اين پژوهش از روش نمونه‌گيري در دسترس استفاده شد. بدين صورت كه از بين مادران داراي فرزند ناشنوا شهر يزد 30 نفر از طريق مراجعه به مدارس استثنايي شهر يزد به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه آزمايش وكنترل هركدام 15 نفر گمارده شدند. ابزارهاي مورد استفاده براي جمع‌آوري اطلاعات پرسشنامه تحمل پريشاني سيمونز و گاهر (2005) و ناگويي هيجاني تورنتو بگبي، پاركر و تيلور (1994) بود. پروتكل آموزش ذهن آگاهي توسط پژوهشگر در 8 جلسه يك ساعت و نيم براي مادران انجام شد. براي تجزيه و تحليل با توجه به محقق شدن پيش‌فرض‌هاي آزمون تحليل كوواريانس، از اين آزمون آماري با استفاده از نرم‌افزار 21 spss استفاده شد. نتايج نشان داد كه ناگويي هيجاني، تحمل پريشاني به خاطر سطح خطاي كمتر از 5 درصد در دو گروه كنترل و آزمايش تفاوت معناداري با هم دارند؛ بدين معنا كه آموزش ذهن آگاهي بر ناگويي هيجاني، تحمل پريشاني تاثير داشته و باعث بهبود آن مي‌شود. همچنين آموزش ذهن آگاهي بر جذب (جذب شدن به وسيله هيجانات منفي)، ارزيابي (برآورد ذهني پريشاني) بر تنظيم تلاش‌ها براي تسكين پريشاني مادران داراي فرزند ناشنوا نيز تاثير دارد. با توجه به نتايج پيشنهاد مي‌شود، از اين آموزش در مراكز مشاوره و بهزيستي به صورت رويكردي نوين استفاده گردد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/09
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت