عنوان :
بررسي نقش واسطهاي حساسيت اضطرابي در ارتباط بين وابستگي به اينترنت و تحمل پريشاني در دانشآموزان دختر پايه هشتم ناحيه يك شهر يزد
عنوان به انگليسي :
Investigating the mediating role of anxiety sensitivity in the relationship between internet addiction and distress tolerance in 8th grade female students of district 1 of Yazd city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
استاد راهنما :
سميه كهدوئي
چكيده :
هدف پژوهش حاضر بررسي نقش ميانجي متغير حساسيت اضطرابي در رابطه بين وابستگي به اينترنت و تحمل پريشاني در دانشآموزان دختر پايه هشتم ناحيه 1 شهر يزد بود. پژوهش حاضر از نوع تحقيقات همبستگي بودكه در آن روابط ميان متغيرهاي پژوهش در قالب بررسي مسيرهاي يك مدل علّي مورد تحليل قرار گرفت. جامعه مورد پژوهش شامل كليه دانشآموز دانش آموزان دختر پايه هشتم ناحيه 1 بود و تعداد نمونه با كمك فرمول كوكران و سطح خطاي 5% محاسبه و 338 نفر با استفاده از روش نمونهگيري در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه وابستگي به اينترنت يانگ (1998)؛ حساسيت اضطرابي ريس (1986) و پرسشنامه تحمل پريشاني (DTS) سيمونز و گاهر (2005) بود. جهت بررسي مدل پيشنهادي پژوهش و تجزيه و تحليل آماري اطلاعات از نسخه 22 نرمافزارهاي SPSS و AMOS استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه بين حساسيت اضطرابي و تحمل پريشاني رابطه مستقيم، بين وابستگي به اينترنت و حساسيت اضطرابي رابطه مستقيم، بين وابستگي به اينترنت و تحمل پريشاني رابطه مستقيم معنادار وجود دارد. همچنين حساسيت اضطرابي در رابطه بين وابستگي به اينترنت و تحمل پريشاني نقش واسطه اي دارد؛ بنابراين روابط مستقيم و غير مستقيم در اين مدل معنادار به دست آمدند و نقش واسطه اي تاييد شد.
كليد واژهها: حساسيت اضطرابي، وابستگي به اينترنت، تحمل پريشاني
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/12
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي