شماره ركورد :
1760
شماره راهنما :
KA-PS1767
نويسنده :
فاطمه درويش
عنوان :
بررسي اثربخشي آموزش فرزند پروري مثبت بر ابعاد فرا هيجان و سبك‌هاي مقابله‌اي هيجاني در بين مادران دانش آموزان مقطع ابتدايي
عنوان به انگليسي :
Imam javad University College Thesis submitted For the degree of M. A. eva‎luation of the effectiveness of positive parenting education on the meta-emotional dimensions of parents and their styles in dealing with negative emotions of children Supervisors:
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
روانشناسي
تاريخ دفاع :
1401/7/23
استاد راهنما :
مژگان بهراد
موضوع ها :
روانشناسي عمومي
چكيده :
امروزه مشكلات رفتاري در بين كودكان دبستاني به وفور ملاحظه مي گردد و نحوه برخورد والدين و بويژه مادران به يك جالش عمده تبديل شده است. بر اين اساس هدف از مطالعه حاضر، بررسي اثربخشي آموزش فرزند پروري مثبت بر ابعاد فرا هيجان و سبك‌هاي مقابله‌اي هيجاني در بين مادران دانش آموزان مقطع ابتدايي بود. پژوهش حاضر از نوع كاربرد و نيمه آزمايشي با گروه كنترل بود. جامعه آماري پژوهش عبارت است از كليه مادران دانش آموزان مقطع ابتدايي منطقه 4 شهر تهران در سال تحصيلي 1400-1401 بود. ابزارهاي پژوهش، پرسشنامه ديدگاه فراهيجاني والدين ايوليني كو (2006)، مقياس شيوه‌هاي برخورد با هيجانات منفي كودكان (CCNES) بود. در اين مطالعه 30 نفر از مادران با توجه به ملاك‌هاي ورود پژوهش انتخاب شدند. پس از انتخاب و جايگزين كردن تصادفي آزمودني‌ها در گروه‌هاي آزمايش و كنترل(15 نفر در گروه آزمايش و 15 نفر در گروه كنترل)، به افراد در هر دو گروه پرسشنامه ابعاد فرا هيجان والدين و همچنين سبك‌هاي والدين در برخورد با هيجانات منفي فرزندان (به عنوان پيش‌آزمون) داده شد و در ادامه پروتكل آموزش مهارت‌هاي فرزند پروري مثبت بر اساس پروتكل ساندرز (2005) جهت آموزش مهارت فرزندپروري مثبت به صورت مجازي در گروه آزمايش استفاده شد و دوباره از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. بر اساس نتايح اين مطالعه فرزند پروري مثبت تاثير معني داري بر فرا هيجان و سبك‌هاي مقابلهاي هيجاني مادران دانش آموزان مقطع ابتدايي دارد همچنين آموزش فرزندپروري مثبت تاثير معني داري بر «عقايد هدايت گري» و «عقايد مربوط به كفايت و شايستگي» مادران به عنوان ابعاد فرا هيجان و سبك‌ مقابله‌اي هيجاني حمايتگرانه (متمركز بر مساله، هيجان و تشويق) و سبك‌ مقابله‌اي هيجاني غير حمايتگرانه مادران (متمركز بر كوچك شماري، پريشاني و تنبيه) دانش آموزان مقطع ابتدايي دارد. كليدواژه‌ها: سبك‌هاي برخورد با هيجانات منفي فرزندان-فرا هيجان والدين، فرزندپروري مثبت
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/20
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت