چكيده :
هدف اين تحقيق بررسي اثر بخشي آموزش شفقت به خود بر تنظيم خلق منفي و حهل مسههله در
نوجوانان دختر شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشي و طرح پهيش آزمهون -
پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري پژوهش شامل نوجوانان دختر شهر اصفهان است كه
30 نفر با نمونه گيري در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفي در دو
گروه آزمايش ) 15 نفر( و كنترل ) 15 نفهر( جهاي داده شهدند. ابهزار جمهع آوري اطلاعهات شهامل
پرسشنامه هاي حل مسهله هپنهرو پترسهون ) 1982 ( و پرسشهنامه خلهق منفهي كاتهانزارو وميرنهز
( 1990 ( است. نمونه ها قبل و پس از آموزش به اين پرسشنامه پاسخ دادند . داده هاي بدست آمده با
تحليل كواريانس تجزيه و تحليل شد. يافته ها نشان داد آموزش شفقت بهه خهود بهر مههارت حهل
مسهله و تنظيم خلق منفي نوجوانان دختر تأثير دارد، آموزش شفقت به خود بهر اعتمهاد بهه حهل
مسهله نوجوانان دختر تأثير دارد، آموزش شفقت به خود بر سبك گرايش اجتناب نوجوانان دختهر -
تأثير دارد، آموزش شفقت به خود بر كنترل شخصي نوجوانان دختر تأثير دارد و همچنين آمهوزش
شفقت به خود بر تنظيم خلق منفي نوجوانان دختر تأثير دارد.
كلمات كليدي: نوجواني، شفقت به خود، حل مسهله، خلق منفي