چكيده :
ورود به عصر ديجيتال و گسترش ابزارهاي الكترونيكي موجب تغيير در خواستهها و نيازهاي مددجويان شده و دولت نيز بايد به منظور پاسخگويي به آنها، خدمات عمومي را مورد بازبيني قرار داده و خدمات جديد را با رويكرد نوآورانه و با استفاده از فناوريهاي نوين اطلاعات و ارتباطات ارائه نمايد. اين پژوهش كيفي به دنبال كشف الگوي اشتغال مددجويان در بستر تجارت الكترونيك در ايران با بهرهگيري از رويكرد استراوس و كوربين در نظريه داده بنياد است. در اين راستا با توجه به فقدان الگوي مدون در اين زمينه مبتني بر مطالعات و تجربيات داخلي، به منظور پاسخگويي به مسأله تحقيق، 10 مصاحبه نيمه ساختاريافته تخصصي با خبرگان علمي و اجرايي صورت گرفته است. تحليل دادهها در فرآيند كدگذاري باز، منجر به ظهور 47 مفهوم انتزاعي در قالب 35مقوله فرعي و 15 مقوله اصلي جديد گرديد. سپس اين مقولات در فرآيند كدگذاري محوري به يكديگر مرتبط شدند. در نهايت، 5 قضيه در نتيجه كدگذاري انتخابي به دست آمد. تحليل دادهها بر اساس نظريه داده بنياد، مبين آن است كه « انتظارات برآورد نشده شهروندان » و «انتظارات جديد شهروندان» جريانهاي زمينه ساز مشاركت اشتغال مددجويان با استفاده از تجارت الكترونيك بهعنوان جريانهاي زمينه ساز مشاركت اشتغال مددجويان با استفاده از تجارت الكترونيك شناسايي شدند. همچنين گامهاي مشاركت اشتغال مددجويان با استفاده از تجارت الكترونيك عبارتند از « فرصت ناب اشتغال مددجويان در بستر تجارت الكترونيك»، « نيازسنجي خدمت»، « طراحي خدمت»، « اجراي خدمت» و «بازتكرار مستمر فرآيند اشتغال مددجويان در بستر تجارت الكترونيك». علاوه بر اين « رويكرد مشاركتي»، « رويكرد حمايتي»، « استعداد سازماني اشتغال مددجويان در بستر تجارت الكترونيك»، « منظومه سازماني»، « بافت كلان » و « بافت خرد» عوامل مؤثر بر مشاركت اشتغال مددجويان با استفاده از تجارت الكترونيك هستند و در پايان « تجربه خدمت » و « خدمات شهروندي مددجويان» بهعنوان پيامدهاي مشاركت اشتغال مددجويان با استفاده از تجارت الكترونيك شناسايي شدند.