شماره راهنما :
KA-ESED1811
نويسنده :
سميه رضواني بفروئي
عنوان :
بررسي رابطه بين طرحواره معيار سرسختانه و استرس شغلي با نقش واسطه¬اي ترس از ارزيابي منفي در معلمين دوره ابتدايي شهرستان ميبد در سال تحصيلي 1400-1401
عنوان به انگليسي :
Investigating the Relationship between Stubborn Criteria Schema and Job Stress with the Mediating Role of Fear of Negative Assessment in Primary School Teachers in Meybod in the Academic Year 2022-2023
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
استاد راهنما :
نجمه دهقان
چكيده :
پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش واسطه¬اي ترس از ارزيابي منفي در رابطه¬ي بين طرحواره معيار سرسختانه و استرس شغلي در معلمين دوره ابتدايي شهرستان ميبد در سال تحصيلي 1400-1401 انجام شد. اين پژوهش يك مطالعه توصيفي از نوع پژوهش هاي همبستگي كه با استفاده از روش معادلات ساختاري انجام شد. جامعه آماري پژوهش حاضر را كليه معلمان دوره ابتدايي شهر ميبد تشكيل دادند كه تعداد آنها برابر 429 نفر بود و با شيوه نمونه¬گيري تصادفي تعداد 202 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شركت كنندگان به پرسشنامه هاي استاندارد طرحواره هاي ناسازگار اوليه يانگ (فرم كوتاه)، مقياس كوتاه ترس از ارزيابي منفي (BFNE) لري1983 و پرسشنامه استرس شغلي اليوت (1994) پاسخ دادند. داده¬هاي جمع¬آوري شده با استفاده از آزمون هاي همبستگي پيرسون و مدل سازي معادلات ساختاري تجزيه و تحليل شد. يافته هاي پژوهش حاكي از معنيداري ضريب مستقيم استاندارد بين طرحواره معيار سرسختانه و استرس شغلي در سطح 001/0>P بود و همچنين حاكي از معنيداري ضريب مستقيم استاندارد بين طرحواره معيار سرسختانه و ترس از ارزيابي منفي در سطح 001/0>P بود و نيز مشخص شد ضريب مستقيم استاندارد بين ترس از ارزيابي منفي و استرس شغلي در سطح 001/0>P معنادار و در نهايت ضرايب غير مستقيم بين طرحواره معيار سرسختانه و استرس شغلي با ميانجي ترس از ارزيابي منفي، معنادار بوده است و ميتوان گفت كه طرحواره معيار سرسختانه از طريق ترس از ارزيابي منفي، نقش غير مستقيم در استرس شغلي دارد و فرضيه تحقيق تائيد شد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي