شماره ركورد :
1805
شماره راهنما :
KA-ESED1812
نويسنده :
بهنام دشتي رحمت آبادي
عنوان :
اثر بخشي آموزش گروهي اصلاح سبك فرزندپروري به مادران بر نشانه‌هاي نافرماني مقابله‌اي و مشكلات رفتاري كودكان در دانش آموزان پايه ششم ابتدايي ناحيه دو شهرستان يزد
عنوان به انگليسي :
Effectiveness of parenting style correction group training for mothers on signs of confrontational disobedience and children's behavioral problems in sixth grade primary school students of two districts of Yazd city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/06/28
استاد راهنما :
سيد كاظم علوي لنگرودي
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
فرزند پروري يك فرايند حمايتي، آموزشي و هدايتي در مسير رشد كودكان است كه يكي از چالش برانگيزترين وظيفه‌ي والدين مي‌باشد و پيامدهاي مهم شخصي و اجتماعي به دنبال دارد. رويكردهاي آموزشي متعددي منجر بهبود اين فرايند و به دنبال آن كاهش مشكلات رفتاري كودكان مي‌شود. لذا پژوهش حاضر، با هدف اثر بخشي آموزش گروهي اصلاح سبك فرزندپروري به مادران بر نشانه‌هاي نافرماني مقابله‌اي و مشكلات رفتاري كودكان در دانش آموزان پايه ششم ابتدايي ناحيه دو شهرستان يزد انجام شد. اين پژوهش از نوع نيمه آزمايشي بوده. جامعه آماري شامل كليه مادران دانش آموزان پايه ششم ناحيه 2 يزد بودند. نمونه پژوهش از بين تمامي دانش آموزان داراي اختلال نافرماني مقابله‌اي و مشكلات رفتاري، 30 دانش آموز به روش دردسترس انتخاب شده و برمبناي ملاك‌هاي ورود به دو گروه معادل 15 نفري تقسيم شدند والدين اين كودكان هم به عنوان بخشي از نمونه پژوهش درنطر گرفته شدند. ابزار مورداستفاده در اين پژوهش پرسشنامه نافرماني مقابله‌اي هاشمي و همكاران (1387) و پرسشنامه مشكلات رفتاري كانرز (1960) و پروتكل آموزش گروهي اصلاح سبك فرزندپروري ساندرز (2012) بود. براي تجزيه و تحليل داده‌ها از آزمون تحليل كوواريانس استفاده گرديد. نتيجه حاصل از تحليل يافته‌هاي اين پژوهش نشان داد دانش آموزاني كه مادرانشان آموزش گروهي اصلاح سبك فرزند پروري را دريافت كرده اند، نسبت به گروهي كه آموزش دريافت نكرده اند، نشانه‌هاي نافرماني مقابله‌اي و مشكلات رفتاري پايينتري نشان دادند. در مورد مولفه‌هاي مشكلات رفتاري نيز آموزش گروهي اصلاح سبك فرزندپروري مادران بر مولفه‌هاي مشكلات سلوك، روان تني، يادگيري، بيش فعالي و اضطراب دانش آموزان، تاثير داشته و آن را كاهش داده است.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت