چكيده :
با توجه به پيشرفتهاي صورت گرفته در زمينهي فناوريهاي آموزشي، آموزش مجازي توانسته است در شرايط اپيدمي كرونا در كشورها، جايگاه ويژهاي را به دست آورد. اين شيوه ميتواند در شرايط خاص ديگر همچون آلودگي هوا و... نيز ادامه يابد. آموزش مجازي كه تركيبي از دو شكل آموزش الكترونيك و از راه دور است، در تمامي مقاطع تحصيلي و مراكز آموزشي مورد بهره -برداري قرار گرفته است. به منظور بهرهمندي مطلوب و اثربخش از آموزش مجازي در مقطع ابتدايي در سطح مدارس كشور، نياز است تا آمادگي و بلوغ لازم از منظر ادراكي و برداشتي در ميان مربيان، معلمان و كادر آموزشي مدارس و مراكز، همچنين والدين دانشآموزان ايجاد شود. در همين راستا، در اين تحقيق چارچوبي مشتمل بر كشف برداشت معلمان و والدين از اثربخشي آموزش مجازي در مقطع ابتدايي شهر يزد از طريق انجام مصاحبه نيمه ساختاريافته به صورت مجزا با 11 نفر از معلمان و 8 نفر از والدين ارائه گرديد. به لحاظ روششناسي تحقيق، محقق اجراي تحقيق را با استفاده از رويكرد كيفي به طور مشخص از طريق استراتژي پديدارشناسي صورت داد. نتايج تجزيه و تحليل مصاحبهها به كمك نرمافزار مكسكيودا 20 منتج به شناسايي ابعاد و مؤلفههاي برداشتي معلمان و والدين گرديد. در ابعاد و مؤلفههاي كشف شده از مصاحبه با معلمان شامل: 1-اثربخشي از طريق بهبود تعامل دانشآموزان و معلمان، 2-اثربخشي از طريق به كارگيري روشهاي نوين آموزشي، 3-اثربخشي از طريق ارزشيابي مطلوب، 4-اثربخشي از طريق يادگيري مشاركتي و 5-اثربخشي از طريق به كارگيري نيروهاي متخصص ميباشد و همچنين ابعاد و مؤلفههاي كشف شده از مصاحبه با والدين شامل: 1-اثربخشي از طريق قانون گذاري و سياست گذاري، 2-اثربخشي از طريق تجهيز و تأمين امكانات و 3-اثربخشي از طريق فرهنگ سازي و گفتمان سازي ميباشد.