شماره راهنما :
KA_ESED1814
عنوان :
آموزش و پرورش ابتدايي اثربخشي روش تدريس مبتني بر سازنده¬گرايي بر اشتياق تحصيلي و مهارت¬هاي اجتماعي دانش¬آموزان پايه پنجم شهر يزد
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of teaching method based on constructivism on academic enthusiasm and social skills of fifth grade students in Yazd city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
استاد راهنما :
الهه درياپور
موضوع ها :
آموزش و پرورش ابتدائي
چكيده :
زندگي تحصيلي از مهمترين دوره¬هاي زندگي فرد است كه بر تربيت و يادگيري ثمربخش و موفقيت¬آميز او اثر مي¬گذارد. در اين دوره، دانش¬آموزاني كه داراي اشتياق تحصيلي و مهارت¬هاي اجتماعي بيشتري باشند مي¬توانند در زندگي تحصيلي و اجتماعي، موفقيت¬هاي بيشتري كسب كنند. معلمان مي¬توانند با اتّخاذ روش¬هاي نوين تدريس، تسهيل¬گر اين مسير باشند. هدف از پژوهش حاضر، تعيين ميزان اثربخشي روش تدريس مبتني بر سازنده¬گرايي بر اشتياق تحصيلي و مهارت¬هاي اجتماعي دانش¬آموزان پايه پنجم شهر يزد، بود. روش تحقيق، نيمه¬آزمايشي با طرح پيش¬آزمون-پس¬آزمون با گروه كنترل و آزمايش بود. جامعه آماري، دانش¬آموزان دختر و پسر پايه پنجم دبستان شهر يزد در سال تحصيلي 402-1401 شامل 6773 نفر بود كه از ميان آنان 50 نفر به روش خوشه¬اي به عنوان شركت¬كنندگان در پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه 25 نفري قرار گرفتند. گروه آزمايش با روش تدريسي، طبق پروتكل آموزشي با رويكرد سازنده¬گرايي (سليماني و همكاران، 1398) در 8 جلسه آموزش داده شد. ابزار پژوهش براي گردآوري داده¬ها، پرسشنامه ارزشيابي رشد مهارت¬هاي اجتماعي كرامتي (1386) و مقياس اشتياق تحصيلي (شافلي و همكاران 2002) بود. داده¬هاي به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS26 مورد پردازش و تحليل قرار گرفت و از آزمون "تحليل كوواريانس و پيش¬فرض¬هاي آن" استفاده شد. يافته¬ها نشان داد ميانگين نمرات گروه آزمايش از گروه كنترل، بيشتر بوده و با كنترل اثر نمره پيش¬آزمون، تفاوت مشاهده¬شده بين نمرات اشتياق تحصيلي دو گروه آزمايش و كنترل معنادار بود (002/0 =p) اما در نمرات مهارت¬هاي اجتماعي، اختلاف معناداري ديده نشد(696/0 =p). بنابراين روش تدريس مبتني بر سازنده¬گرايي بر اشتياق تحصيلي، تأثير مثبت داشته و باعث بهبود آن شده ولي بر مهارت¬هاي اجتماعي دانش¬آموزان تأثير مثبتي نداشته است. با توجه به نتايج حاصل شده، پيشنهاد مي¬شود جهت بهبود اشتياق تحصيلي دانش¬آموزان در مدارس از روش تدريس مبتني بر سازنده¬گرايي استفاده گردد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي