شماره ركورد :
1811
شماره راهنما :
KA-ESED1818
نويسنده :
فاطمه سرداري زارچ
عنوان :
اثربخشي آموزش خودنظم‌دهي تحصيلي بر درگيري تحصيلي و احساس تعلق به مدرسه دانش‌آموزان پايه ششم ابتدائي
عنوان به انگليسي :
The Effectiveness of Academic Self-Regulation Training on Academic engagement and Sense of Belonging to School in Sixth Grade Elementary Students
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/06/13
استاد راهنما :
تقي جباري فر
استاد مشاور :
مريم سادات فخيم پور
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشي آموزش خودنظم‌دهي تحصيلي بر درگيري تحصيلي و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان پايه ششم ابتدائي منطقه زارچ يزد انجام گرفت. اين پژوهش از لحاظ هدف كاربردي و از نظر شيوه اجرا نيمه آزمايشي با طرح پيشآزمون – پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانش آموزان دختر پايه ششم ابتدائي منطقه زارچ شهر يزد به تعداد 800 نفر بود كه با روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي 30 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده و بر مبناي ملاك‌هاي ورود به دو گروه معادل تقسيم شدند با گزينش تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند.گروه آزمايش طي هشت جلسه 60 دقيقهاي (هر هفته يك جلسه) برنامه آموزش خودنظم دهي تحصيلي مبتني بر نظريه زيمرمن و ريزمبرگ (1997) را آموزش ديدند و در اين فاصله گروه كنترل هيچ مداخلهاي دريافت نكرد. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه درگيري تحصيلي ريو (2013) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بري، بتي و وات (2004) بود. داده‌ها با استفاده از تحليل كوورايانس چندمتغييري تجزيه و تحليل شدند. نتايج تحليل كوواريانس چندمتغيري نشان داد گروه آزمايش در مقايسه با گروه كنترل افزايش معناداري در نمرههاي درگيري تحصيلي و احساس تعلق به مدرسه و مولفه‌هاي آنان داشت (p<0/05). بنابراين آموزش خودنظم‌دهي تحصيلي بر درگيري تحصيلي و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان موثر بوده است.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت