شماره ركورد :
1817
شماره راهنما :
KA-ESED1824
نويسنده :
معصومه مددي
عنوان :
اثربخشي آموزش رياضي به شيوه‌ي آي‌مت بر مهارت‌هاي اجتماعي و كاركردهاي اجرايي كودكان پيش‌دبستاني شهر سده
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of mathematics education by IMT method on social skills and executive functions of preschool children in Sede city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/11/30
استاد راهنما :
مهديه شفيع نادري
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
پژوهش حاضر به منظور تعيين اثربخشي آموزش رياضي به شيوه‌ي آي‌مت بر مهارت‌هاي اجتماعي و كاركرد‌هاي اجرايي كودكان پيش‌دبستاني شهر سده صورت گرفت. اين پژوهش به لحاظ هدف يك پژوهش كاربردي و به لحاظ شيوه‌ي گردآوري اطلاعات يك پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري پژوهش كليه كودكان پيش‌دبستاني 6 تا 7 ساله شهر سده به تعداد 180 نفر، در سال تحصيلي 1400-1401 بود كه 30 نفر از دانش‌آموزان با روش نمونه‌گيري هدفمند و بر اساس ملاك‌هاي ورود و خروج به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و سپس به دو گروه معادل 15 نفره تقسيم شدند و با گزينش تصادفي يكي از گروه‌ها به عنوان گروه آزمايش و ديگري به عنوان گروه كنترل تعيين شد. پرسشنامه مهارت‌هاي اجتماعي گرشام و اليوت فرم معلم (1999) و پرسشنامه سنجش رفتاري كاركردهاي اجرايي-نسخه پيش‌دبستاني (2002) به عنوان پيش‌آزمون توسط معلم تكميل گرديد. گروه آزمايش تحت مداخله‌ي آموزش رياضي به شيوه‌ي آي‌مت قرار گرفت و گروه كنترل هيچ مداخله‌اي دريافت نكردند. سپس پرسشنامه‌هاي فوق توسط معلم به عنوان پس‌آزمون تكميل شد. براي تجزيه و تحليل داده‌ها از تحليل كوواريانس چند متغيره استفاده گرديد. مقدار F محاسبه شده براي متغير مهارت‌هاي اجتماعي برابر با 603/15 و براي متغير كاركردهاي اجرايي 017/26 مي‌باشد مي‌باشد كه در سطح 05/0 معنادار است. يافته‌هاي پژوهش نشان داد كه آموزش رياضي به شيوه‌ي آي‌مت به كودكان پيش‌دبستاني باعث افزايش خودتنظيمي، مهار پاسخ، انعطاف‌پذيري شناختي، سازماندهي و برنامه‌ريزي، آغازگري تكليف، اعتمادبنفس، عزت نفس، رشد اجتماعي، عاطفي و شناختي، دقت ديداري، تمركز و خودكنترلي و افزايش حس همكاري آنان شد، به عبارتي مي‌توان گفت كه آموزش رياضي به شيوه‌ي آي‌مت بر مهارت‌هاي اجتماعي و كاركردهاي اجرايي كودكان پيش‌دبستاني موثر بوده است. از نتايج اين پژوهش مي‌توان در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي وزارت آموزش و پرورش، موسسات آي‌مت و تمامي مراكز پيش‌دبستاني استفاده كرد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت