شماره ركورد :
1825
شماره راهنما :
KA-ESED1832
نويسنده :
سميه دهقاني اشكذري
عنوان :
اثربخشي آموزش سازماندهي فضايي به شيوه توليد محتواي الكترونيك بر مهارت خواندن، نوشتن و درك مطلب در دانش آموزان پسراختلال نارساخواني در پايه دوم ابتدايي ناحيه 2 يزد
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of spatial organization training by producing electronic content on reading, writing and comprehension skills in male students with dyslexia in the second grade of elementary school in District 2 of Yazd
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1401/07/20
استاد راهنما :
مهديه شفيع نادري
موضوع ها :
علوم تربيتي
چكيده :
اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش سازماندهي فضايي به شيوه توليد محتواي الكترونيك بر مهارت خواندن، نوشتن و درك مطلب در دانش آموزان پسراختلال نارساخواني در پايه دوم ابتدايي ناحيه 2 يزد انجام گرفت. روش انجام تحقيق حاضر نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون همراه با گروه كنترل بود. جامعهي آماري يك گروه 30 نفري از دانشآموزان داراي اختلال نارساخواني در پايه دوم ابتدايي ناحيه 2 يزد تشكيل دادند كه به مراكز اختلال يادگيري مراجعه نموده اند، پس از تاييد و تشحيص نارساخواني با روش نمونه‌گيري دردسترس انتخاب شدند، سپس به طور تصادفي در قالب 2 گروه دسته بندي شدند. ابتدا از هر دو گروه پيش آزمون گرفته شد، سپس جلسات آموزشي (دورهي آموزش ساماندهي فضايي به شيوه توليد محتواي الكترونيك) براي گروه آزمايش طي 8 جلسه 70 دقيقهاي برگزار شد. (در طول اين دوره، گروه كنترل هيچ نوع آموزشي را دريافت ننمود). پس از اتمام دورهي آموزشي، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوري داده‌ها در اين تحقيق پرسشنامه بود: در اين تحقيق براي تشخيص نارساخواني دانش آموزان، از چك ليست بررسي نشانگان نارساخواني سليمي تيموري (1385) استفاده شد. براي سنجش مهارت درك مطلب دانش آموزان، از خرده مقياس آزمون درك كلمات، از آزمون نما؛ براي سنجش مهارت خواندن و مهارت نوشتن دانش آموزان از چك ليست خواندن و نوشتن استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS26 مورد پردازش و تحليل قرار گرفت. يافته‌ها نشان داد: با توجه به سطح معناداري 5/34 درصد نمرات پس آزمون متغير «مهارت خواندن»، سطح معناداري 8/39 درصد نمرات پس آزمون متغير «مهارت نوشتن» و با توجه به سطح معناداري 6/19 درصد نمرات پس آزمون متغير «مهارت درك مطلب» ناشي از تاثير «آموزش ساماندهي فضايي به شيوه توليد محتواي الكترونيك» است و با توجه به ميانگينها باعث افزايش نمره مهارت خواندن، نوشتن و مهارت درك مطلب شده است؛ بنابراين مي‌توان استفاده از پروتكل آموزشيِ فوق را در مراكز اختلال يادگيري پيشنهاد نمود.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت