شماره ركورد :
1834
شماره راهنما :
KA_ESED1840
نويسنده :
فاطمه جعفري
عنوان :
بررسي رابطه جو مدرسه و خودپنداره‌ي تحصيلي با نقش واسطه‌اي كيفيت زندگي در مدرسه در ببين دانش اموزان دختر پايه ششم ابتدايي ناحيه4 شيراز
عنوان به انگليسي :
The study of the relationship between school climate and academic self-concept with the mediating role of quality of life at school among sixth grade female students in district 4 of Shiraz
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1402/2/3
استاد راهنما :
كاظم علوي لنگرودي
موضوع ها :
اموزش ابتدايي
چكيده :
اين پژوهش با هدف بررسي بررسي رابطه جو مدرسه و خودپنداره‌ي تحصيلي با نقش واسطه‌اي كيفيت زندگي در مدرسه در بين دانش‌آموزان دختر پايه ششم ابتدايي ناحيه 4 شيراز انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف يك پژوهش كاربردي و به لحاظ شيوه جمع آوري اطلاعات يك پژوهش توصيفي-همبستگي از نوع معادلات ساختاري بوده است. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل تمامي دانش‌آموزان دختر پايه ششم ابتدايي ناحيه 4 شيراز در سال تحصيلي 1402-1401 به تعداد 1800 نفر مي¬باشد. با استفاده از جدول مورگان، 317 دانش آموز به روش نمونه‌گيري تصادفي-خوشه‌اي به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوري اطلاعات در اين پژوهش، پرسشنامه‌هاي خودپنداره تحصيلي لي يو و وانگ (2005)، جو مدرسه مارينو و اسمينسون (2016) و كيفيت زندگي در مدرسه اندرسون و بروك (2013) بود كه روايي و پايايي آن‌ها به ترتيب با استفاده از روش‌هاي تحليل گويه و آلفاي كرونباخ محاسبه و تأييد شد. پايايي پرسشنامه‌هاي خودپنداره تحصيلي، جو مدرسه و كيفيت زندگي در مدرسه، به ترتيب 793/0، 911/0 و 942/0 گزارش شد. براي تحليل داده‌ها از آمار توصيفي (ميانگين و انحراف استاندارد) و آمار استنباطي (ضريب همبستگي پيرسون، معادلات ساختاري و تحليل رگرسيون به شيوه بارون و كني) استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه بين جو مدرسه و كيفيت زندگي در مدرسه با خودپنداره تحصيلي رابطه معني‌دار وجود دارد و جو مدرسه و كيفيت زندگي در مدرسه به طور معني‌دار قادر به پيش‌بيني خودپنداره تحصيلي دانش‌آموزان مي‌باشند. همچنين نقش واسطه‌گري معني‌دار كيفيت زندگي در مدرسه در رابطه بين متغيرهاي جو مدرسه و خودپنداره تحصيلي دانش‌آموزان تأييد شد. بنابراين، اين نتيجه حاصل شد كه علاوه بر جو مدرسه، كيفيت زندگي در مدرسه نيز رابطه معناداري با خودپنداره تحصيلي دانش‌آموزان دارد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/23
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت