شماره ركورد :
1884
شماره راهنما :
KA-ESED1890
نويسنده :
زهرا محمدي دهج
عنوان :
اثربخشي آموزش اعتمادبه‌نفس بر بهزيستي تحصيلي و خودكارآمدي تحصيلي در دانش‌آموزان
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of self-confidence training on academic well-being and academic self-efficacy in stuttering students of the first secondary level of the 2nd district of Yazd city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
تاريخ دفاع :
1402/11/04
استاد راهنما :
كاظم علوي لنگرودي
موضوع ها :
علوم تربيتي - آموزش و پرورش ابتدايي
چكيده :
لكنت زبان، شناخته‌شده‌ترين اختلال در رواني گفتار تلقي مي‌شود و با وجود انجام مطالعات گسترده، هنوز اين اختلال به مثابه اختلال چندبعدي، پيچيده و پر رمز و راز باقي‌مانده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي آموزش اعتمادبه‌نفس بر بهزيستي تحصيلي و خودكارآمدي تحصيلي دانش‌آموزان داراي لكنت زبان، بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف يك پژوهش كاربردي و به لحاظ شيوه جمع‌آوري اطلاعات يك پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر داراي لكنت زبان مقطع اول متوسطه ناحيه 2 شهرستان يزد بود. حجم نمونه 40 نفر بود كه از بين اين دانش‌آموزان 40 از آنان كه داراي اعتمادبه‌نفس پايين بودند با روش نمونه‌گيري تصادفي به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. اين افراد برمبناي معيارهاي ورود و خروج به دو گروه معادل 20 نفري تقسيم شده و با گزينش تصادفي گروه‌هاي آزمايش و كنترل تعيين شدند.. براي جمع‌آوري داده‌ها از پرسشنامه خودكارآمدي تحصيلي جينگ و مورگان (1999) و پرسشنامه بهزيستي تحصيلي تومينين-سويني و همكاران (2012) استفاده شد. براي آزمودني‌هاي گروه آزمايش، 8 جلسه آموزش گروهي اعتمادبه‌نفس به شيوه‌هاي عقلاني- عاطفي (نيك منش و حسينيان، 1379) برگزار شد. تجزيه‌وتحليل داده‌ها به روش تحليل كوواريانس و با نرم‌افزار Spss نسخه 24 انجام شد. نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش اعتمادبه‌نفس بر بهزيستي تحصيلي و خودكارآمدي تحصيلي اثربخش است (01/0>P). با توجه به نتايج به دست آمده مي‌توان بيان كرد كه آموزش اعتمادبه‌نفس موجب بهبود بهزيستي تحصيلي و خودكارآمدي تحصيلي دانش‌آموزان داراي لكنت زبان شده ‌است.
تاريخ ثبت مدرك :
1403/07/03
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت