شماره راهنما :
KA-HSD1915
عنوان :
بررسي دغدغه معلمان، والدين و مديران آموزش و پرورش در خصوص دانش آموزان و مقايسه ديدگاه ها
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
بهسازي منابع انساني
محل تحصيل :
موسسه آموزش عالي امام جواد(ع) يزد
استاد راهنما :
دكتر ابوالفضل شرافت
موضوع ها :
آموزش و بهسازي منابع انساني
چكيده :
دانش آموز به عنوان مهمترين ركن نظام آموزشي در نظر گرفته شده است و عاملي است كه نظام آموزشي همه ي اهداف و رسالت خود را حول تربيت و آموزش وي در نظر گرفته است و در تلاش است كه بهترين عملكرد را داشته باشد و بهترين دانش آموزان را تحويل جامعه بدهد. اين پژوهش با هدف «بررسي دغدغه معلمان، والدين و مديران آموزش و پرورش در خصوص دانش آموزان و مقايسه ديدگاه ها» انجام گرفت. شيوه گردآوري داده ها ميداني و از نوع مصاحبه بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي والدين، معلمان و مديران مدارس شهر يزد بودند. روش نمونه گيري از نوع نمونه گيري كيفي به روش گلوله برفي و دردسترس بود و مصاحبه ها تا رسيدن به سطح اشباع تئوريك انجام گرفت. در نهايت در اين تحقيق 20 مصاحبه انجام شد، 8 نفر از والدين، 7 نفر از معلمان و 5 نفر از مديران مدارس شهر يزد مورد بررسي قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر « مصاحبه عميق نيمه ساختار يافته» بود و داده ها كسب شده از مصاحبه ها با روش تحليل محتواي مصاحبه و كدگذاري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته هاي پژوهش بررسي هاي انجام شده نشان داد كه دغدغه هاي هر سه گروه (معلمان، والدين و مديران مدارس) در 5 حوزه ي زير قابل بررسي است: 1. از منظر علمي و آموزشي (پيشرفت و انگيزش تحصيلي، موفقيت و...)، 2. از منظر اخلاقي (تربيت، اخلاق، مذهب، حجاب و...)، 3. از منظر فرهنگي- هنري (پرورش استعدادها، ارزش هاي فرهنگي، آموزش هنر و...)، 4. از منظر اجتماعي (مهارت هاي اجتماعي، سازگاري، ارزش هاي اجتماعي و...) و 5. از منظر تربيتي (ويژگي هاي شخصيتي، سلامتي، رفتاري و...). با بررسي هاي انجام شده و تحليل مصاحبه ها مشخص گرديد، كه دغدغه هاي سه گروه (معلمان، والدين و مديران مدارس) در خصوص دانش آموزان داراي شباهت ها و تفاوت هايي مي باشد كه در اين پژوهش به طور كامل مطرح و بررسي گرديد. در نهايت اينكه، متخصصان و روانشناسان همواره به بررسي همه¬ي جوانب تحصيل و ويژگي¬هاي دانش¬آموزان تأكيد دارند، زيرا نه تنها دانش آموزان و خانواده¬هاي آن¬ها، بلكه جامعه نيز هزينه هاي زيادي را جهت تحصيل دانش¬آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي صرف مي¬كند. بنابراين در اين زمينه بايد دغدغه هاي والدين، معلمان و مديران در خصوص دانش آموزان مورد بررسي قرار گيرد تا نقاط مشترك، تفاوت ها، اولويت ها و موارد مهم مشخص گردد تا در برنامه ريزي هاي تحصيلي بتوان بهترين عملكرد را داشت.
تاريخ ثبت مدرك :
1404/02/23
وارد كننده اطلاعات :
فرزانه قرباني