شماره راهنما :
KA-ESED1916
پديد آورنده :
مهلا احمدي مقدم
عنوان :
اثربخشي بازيهاي نمايشي بر رشد شخصي و تفكر خلاق در دانش آموزان دختر پنجم ابتدايي شهر مشهد
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
محل تحصيل :
موسسه آموزش عالي امام جواد (ع)
استاد راهنما :
دكتر الهه درياپور
موضوع ها :
علوم تربيتي , آموزش و پرورش ابتدايي
چكيده :
پژوهش حاضر باهدف، تعيين اثربخشي بازيهاي نمايشي بر رشد شخصي و تفكر خلاق در دانش آموزان دختر پنجم ابتدايي شهر مشهد انجام شده است. پژوهش نيمه¬تجربي از نوع پيش¬آزمون-پس¬آزمون و با گروه گواه بود. جامعه آماري پژوهش حاضر تمامي دانش آموزان دختر پنجم ابتدايي شهر مشهد كه در سال تحصيلي 1402-1401 در مدرسه فاطمه الزهرا (ص) شهر مشهد مشغول به تحصيل بوده (جامعه آماري 45 نفر) است. روش نمونهگيري به صورت تصادفي خوشه¬اي تك مرحله¬اي بود، و 30 نفر نمونه در دو گروه آزمايش (15) و گروه گواه (15) به صورت تصادفي گمارده شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش، پرسشنامه تفكر خلاق ولچ و مك¬دونالد (2002) و پرسشنامه رشد فردي روبيتشك (1998) بود. دانش آموزان در گروه آزمايش در 16 جلسه 60 دقيقه آموزش ديدند. در اين تحقيق به منظور تجزيه و تحليل دادههاي به دست آمده، براساس آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و استنباطي (آمار استنباطي (كوواريانس) از نرم افزار SPSS استفاده گرديد. نتايج اين پژوهش نشان داد كه در مرحله پس آزمون بين ميانگين نمره رشد شخصي در افراد دو گروه تفاوت معناداري وجود دارد (001/0=P؛ 596/0=F). و همچنين، نمره تفكر خلاق و ابعاد آن در افراد دو گروه تفاوت معناداري وجود داشت (001/0=P؛ 832/0=F). براساس نتايج اين پژوهش ميتوان گفت، بازيهاي نمايشي بر رشد شخصي و تفكر خلاق تأثير ميگذارد؛ بنابراين نقش مهمي در افزايش عملكرد دانش آموزان دارد.
تاريخ ثبت مدرك :
1404/02/23
وارد كننده اطلاعات :
فرزانه قرباني