چكيده :
خوشنويسي هنر با ارزشي مي¬باشد كه پس از پديدار شدن اسلام و در واقع براي بهره¬گيري قرآن مكتوب شد، ودركشور ايران قبل از پديدار شدن اسلام و دركشور¬هاي ديگر كه از فرهنگ و پيشينه غني و كهن مي¬باشند نمي¬شود از اين نشان والا تا قبل از قرن هفتم سراغ گرفت. در آثار ترسيمي تصاوير و حروف درجهت پيغام رساندن طرح را به عهده دارند و در بسياري از موارد، با استفاده از تايپوگرافي حروف به شكلي در طراحي پوشاك كه مبتني بر مولفههاي ساختاري هنر معاصر است وكيفيت بياني مناسبي دارد را مي¬توان بر اين اساس اين آثار را در صنعت نساجي نيز كه از كهنترين صنايع بشر ميباشد با نقوش كاشي كاري دوره قاجاركه دوره نوآوري و شروع تحولات جديد در هنر و معماري ايران دانست استفاده كرد. امروزه هنر در زندگي ما نقش بسيار مهمي دارد استفاده از اين دو هنر اصيل مي¬تواند فرهنگ ايراني را به نمايش گذارد. در اين پژوهش با مطالعه نقوش كاشي كاري از حيث طرح در دوره قاجار وخط زيبا نستعليق پرداخته شده كه با استفاده از خط نستعليق به عنوان عنصر بصري و ايراني بيانگر فرهنگ و اصالت يك جامعه ايراني كه با تركيب كردن هنركاشي كاري قاجاريه در طراحي پارچههاي مجلسي ژاكارد استفاده ميشود اصالت ايراني را به نمايش بگذارد. در پارچههاي مجلسي ژاكارد هيچ طرحي بر روي اين پارچهها حك نميشود و داراي تزئينات و گلدوزي نيستند، بلكه هنگام بافت پارچه، طرحها ايجاد ميشوند. البته بايد توجه داشت كه به جنس پارچه ژاكارد گفته نميشود، بلكه طرح و بافت آن، موجب تمايز با ديگر پارچهها ميشود. روش انجام تحقيق بر مبناي توصيفي و تحليلي بوده و شيوه گرد¬اوري اطلاعات به صورت تركيبي (كتابخانه¬اي وميداني) و روش تجزيه تحليل اطلاعات نيز كيفي است، نتايج آن كاربردي ميباشد.