چكيده :
استراتژيهاي مسئوليت اجتماعي شركتي نهتنها انتظار ميرود بر نوآوري سبز تأثير داشته باشد، بلكه بهبود عملكرد زيستمحيطي را نيز تسهيل ميكنند و اين ارتباط متقابل به شركتها كمك ميكند تا در راستاي پايداري و مسئوليت اجتماعي خود گام بردارند و از اين طريق به مزاياي اقتصادي و اجتماعي دست يابند. پژوهش حاضر باهدف بررسي تأثير استراتژيهاي مسئوليت اجتماعي شركتي بر عملكرد زيستمحيطي با نقش ميانجي نوآوري سبز در بازه زماني شش ماه اول سال 1403 صورتگرفته است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهاي توصيفي - پيمايشي بوده و از منظر هدف، كاربردي قلمداد ميگردد. جامعه آماري متشكل از مديران مالي، ارشد و مياني شركتهاي شهرك صنعتي يزد ميباشد و نمونهگيري نيز از طريق فرمول كوكران در جامعه نامعين و به روش نمونهگيري در دسترس انجام شده است كه در نهايت تعداد 384 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب گرديد. ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه استاندارد بوده است. روايي همگرا و واگراي تحقيق بررسي و مورد تأييد قرار گرفت و پايايي آن نيز با استفاده از آزمون ضريب آلفاي كرونباخ و پايايي تركيبي سنجيده شد. 384 پرسشنامه در بين افراد جامعه آماري توزيع شد و بهمنظور تجزيهوتحليل از روش آمار توصيفي و استنباطي استفاده گرديد كه در بخش اول جداول و نمودارهاي فراواني و در بخش دوم از روش حداقل مربعات جزئي، بهوسيله نرمافزارهاي Excel و SmartPLS، جهت آزمون فرضيات و ارائه نتايج پژوهش استفاده شده است. نتايج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد كه استراتژيهاي مسئوليت اجتماعي محيطي، كاركنان و جامعه بر عملكرد زيستمحيطي تأثير مثبت و معنيداري داشته، اما مسئوليت اجتماعي مصرفكننده بر عملكرد زيستمحيطي تأثير معنيداري نداشته است همچنين نوآوري سبز بر عملكرد زيستمحيطي تأثير مثبت و معنيداري داشته. استراتژي مسئوليت اجتماعي محيطي، كاركنان، جامعه و مصرفكننده نيز بر نوآوري سبز تأثير معنيداري داشته است و در آخر نوآوري سبز رابطه استراتژيهاي مسئوليت اجتماعي محيطي، كاركنان، جامعه و مصرفكننده و عملكرد زيستمحيطي را ميانجي نموده است.