شماره راهنما :
KA-HSM1935
پديد آورنده :
ابراهيم برزگري
عنوان :
بررسي تأثير كاربست مدل پذيرش فناوري بر كاركردهاي مديريت منابع انساني در كاركنان اداري ادارات آموزش و پرورش استان يزد
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
محل تحصيل :
موسسه آموزش عالي امام جواد (ع)
استاد راهنما :
دكتر نگار جليليان
موضوع ها :
مديريت منابع انساني , مديريت استراتژيك منابع انساني
چكيده :
كاربرد مدل پذيرش فناوري در مديريت منابع انساني ميتواند در بهبود عملكرد كارمندان ادارات آموزش و پرورش يزد نقش بسزايي ايفا كند. با بهرهگيري از فناوريهاي نوين، ميتوان فرآيندهاي مختلف منابع انساني از جمله استخدام، آموزش، ارزيابي عملكرد و ارتقاء شغلي را بهبود بخشيد.اين پژوهش با هدف بررسي تأثير كاربست مدل پذيرش فناوري بر كاركردهاي مديريت منابع انساني در كاركنان اداري ادارات آموزش و پرورش استان يزد است.روش پژوهش بصورت كمي و كيفي و با ابزار پرسشنامه و سوالات مصاحبه است. جامعه آماري كليه كارمندان ادارات آموزش و پرورش استان يزد بود. جامعه آماري اين پژوهش را كليه كاركنان اداري ادارات آموزش و پرورش استان يزد كه شامل 470 نفرميباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 213 نفر به عنوان نمونه آماري به روش نمونهگيري تصادفي ساده انتخاب شدند و در بخش كيفي 20نفر را شامل شد. نتايج پژوهش نشان ميدهند كه استفاده از مدل پذيرش فناوري (TAM) در بهبود كاركردهاي مديريت منابع انساني در ادارات آموزش و پرورش استان يزد تأثير قابل توجهي دارد. تحليل دادههاي كمي و كيفي نشان داد كه عواملي همچون نگرش كاركنان نسبت به فناوري، درك سودمندي و سهولت استفاده از فناوري، نقش اساسي در پذيرش فناوريهاي نوين در فرآيندهاي منابع انساني ايفا ميكنند. كاركناني كه نسبت به كاربرد فناوريها در فرايندهاي اداري، از جمله استخدام، آموزش و ارزيابي عملكرد، نگرش مثبتتري داشتند، توانستند بهتر از فناوريهاي نوين بهرهبرداري كنند و در بهبود عملكرد شغلي خود پيشرفت نمايند.همچنين، نتايج بخش كيفي مصاحبهها نشان داد كه درك بالاي كاركنان از مزاياي فناوريهاي جديد در حوزه منابع انساني، به ويژه در زمينههاي ارتقاء شغلي و تسهيل فرآيندهاي اداري، موجب افزايش انگيزه و رضايت شغلي آنها شده است. در مقابل، عواملي مانند مشكلات زيرساختي، مقاومت در برابر تغييرات و عدم آشنايي كافي با تكنولوژيهاي نوين، از جمله موانع اصلي پذيرش اين فناوريها بودند.در نتيجهگيري كلي، پژوهش حاضر تأكيد دارد كه مدل پذيرش فناوري ميتواند بهعنوان يك ابزار مؤثر براي بهبود فرآيندهاي منابع انساني در ادارات آموزش و پرورش استان يزد عمل كند. بنابراين، توصيه ميشود كه مسئولان اين ادارات با فراهمسازي زيرساختهاي لازم، برگزاري دورههاي آموزشي تخصصي و فرهنگسازي مناسب، زمينه را براي پذيرش گستردهتر فناوري در بين كاركنان فراهم آورند تا بتوانند به طور مؤثري بهرهوري و كارايي سيستمهاي منابع انساني خود را افزايش دهند.
تاريخ ثبت مدرك :
1404/04/23
وارد كننده اطلاعات :
فرزانه قرباني