شماره ركورد :
1931
شماره راهنما :
KA-ESED1937
پديد آورنده :
الناز نيكوبين
عنوان :
تاثير رابطه سواد سلامت والدين، بدرفتاري روانشناختي و آزار عاطفي با سرگرداني ذهن با ميانجي¬گري رفتارهاي ارتقا دهنده سلامت دانش آموزان ابتدايي شهر اصفهان
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
آموزش ابتدايي
محل تحصيل :
موسسه آموزش عالي امام جواد (ع)
تاريخ دفاع :
شهريور 1402
استاد راهنما :
دكتر الهه درياپور
موضوع ها :
علوم تربيتي , آموزش و پرورش ابتدايي
چكيده :
سرگرداني ذهني شامل افكاري است كه به كار غيرمرتبط و مستقل از محرك هستند. به طور كلي، يك توضيح عاميانه از سرگرداني ذهن را مي‌توان به عنوان تجربه‌اي توصيف كرد كه افكار براي مدت طولاني روي يك موضوع واحد باقي نمي‌مانند، به‌ويژه زماني كه افراد درگير يك كار نيازمند توجه هستند. پژوهش از نظر هدف كاربردي و از نظر ماهيت يك پژوهش پيمايشي از نوع ارزشيابي بوده است. جامعه آماري در اين پژوهش دانش آموزان ابتدايي شهر اصفهان و والدين در سال 1401 بودند كه تعداد آنها 388 هزار نفر بوده و بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نفر از آنها به روش نمونه گيري خوشه¬اي به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. داده¬ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سرگرداني ذهن مرازك و همكاران (2013)، پرسشنامه ¬بدرفتاري روانشناختي فيدل(24¬ Ami- (و پرسشنامه آزار عاطفي (محمد خاني وهمكاران (1395) و پرسشنامه سواد سلامت -كودكان و پرسشنامه ¬رفتارهاي ارتقا دهنده سلامت پندر(1997) جمع-آوري شد. روايي پرسشنامه¬ها بصورت روايي همگرا و واگرا و پايايي آنها با استفاده از روش آلفاي كرونباخ و پايايي تركيبي تاييد شد. براي آزمون فرضيه هاي پژوهش نيزاز روش معادلات ساختاري و نرم¬افزار3 Smartpls استفاده شد. بر اساس نتايج حاصل از تجزيه وتحليل داده¬ها، مشخص گرديد كه سواد سلامت والدين بر بدرفتاري روانشناختي، آزار عاطفي و سرگرداني ذهني تاثير منفي ومعنادار دارد. همچنين نقش ميانجي رفتارهاي ارتقا دهنده سلامت در رابطه بين سواد سلامت والدين با بدرفتاري روانشناختي، سرگرداني ذهني و آزار عاطفي تاييد شد. بنابراين، افزايش سواد سلامت والدين، كاهش آزار عاطفي و بدرفتاري روانشناختي مي¬تواند باعث كاهش سرگرداني ذهني در دانش آموزان گردد.
تاريخ ثبت مدرك :
1404/04/26
وارد كننده اطلاعات :
فرزانه قرباني
لينک به اين مدرک :

بازگشت