چكيده :
كودكان اوتيسم، به دليل چالشهاي منحصر به فردشان در پردازش حسي، تعاملات اجتماعي و ارتباطات، نيازمند محيطهاي آموزشي و حمايتي ويژهاي هستند. اين پژوهش به بررسي تأثير روانكاوانه رنگ لباس مربيان بر روند آموزشي و بهبود رفتاري كودكان اوتيسم ميپردازد. در اين راستا، ابتدا به بررسي تأثير رنگ بر كودكان اوتيسم پرداخته شد. سپس پرسشنامهاي شامل چهار متغير (تأثير رنگ لباس بر ايجاد حس آرامش و كاهش اضطراب، تأثير رنگ بر تقويت رفتارهاي خاص كودك، تأثير رنگ بر جلبتوجه و تمركز، ارتباط رنگ با اثربخشي در كار با كودكان اوتيسم) طراحي گرديد. جامعه آماري شامل مربيان كودكان اوتيسم با حداقل يك سال سابقه كار بود كه با روش نمونهگيري هدفمند انتخاب شدند. انجام آزمون T تك نمونهاي تأثير معنادار رنگ را بر هر چهار متغير تأييد كرد. در مرحله بعد، اقدام به طراحي 8 نمونه لباس بر اساس تأثير روانكاوانه رنگ بر كودكان اوتيسم گرديد. نتايج حاكي از آن است كه رنگهاي ملايم (مانند آبي و سبز) به كاهش اضطراب و افزايش تمركز كمك كرده و رنگها ميتوانند بهعنوان نشانگرهاي بصري قوي براي تقويت رفتارهاي مطلوب عمل كنند. درمجموع، انتخاب آگاهانه رنگ لباس مربيان، با ايجاد يك چارچوب حسي مناسب، بهطور مستقيم بر پردازش اطلاعات، تنظيم هيجاني و رفتار كودكان اوتيسم تأثير گذاشته و اثربخشي مداخلات آموزشي را افزايش ميدهد. اين پژوهش بر اهميت حياتي رنگ لباس مربيان به عنوان ابزاري مؤثر در فرآيند آموزش و توانبخشي كودكان اوتيسم تأكيد ميورزد.